Disebalik Ulik Mayang


Cerita ini merupakn kisah benar yang telah terjadi pada seorang student bernama Farid..untuk lebih lanjut ekuti kisahnya..

Sebelum aku cite ape yang berlaku pada aku mase kat asrama dulu...
aku nak korang baca and fahami maksud lirik lagu ulik-mayang ni....
Jangan korang hafal and practise plak...
Hanya sekadar peringatan....
Cukuplah sekadar aku sorang je yg kena....


ULIK MAYANG

Umbut mayang di umbut
Umbut dengan jala-jemala
Ulit mayang diulit
Ulit dengan puterinya satu

Puteri satu berbaju serong
Puteri satu bersanggul sendeng
Puteri satu bersubang gading
Puteri satu berselendang kuning

Ulit mayang di umbut
Ulit dengan jala-jemala
Jika sambut mayang disambut
Sambut dengan puterinya dua

Puteri dua berbaju serong
Puteri dua bersanggul sendeng
Puteri dua bersubang gading
Puteri dua berselendang kuning

Ulit mayang di umbut
Ulit dengan jala-jemala
Jika sambut mayang disambut
Sambut dengan puterinya tiga

---

Ku tahu asal usul mu
Yang darat balik ke darat
Yang laut balik ke laut
Nasi kuning hamba sembahkan

Pulih mayang ku pulih
Pulih balik sedia kala


Ha, macam mane??? korang x rase seram ke???
sampai skunk aku x nyanyi lagu ni....
dulu aku suka nyanyi saje2 cz aku nak test....
betul ke kalau kita nyanyi lagu ni....
tujuh puteri tu akan datang kat kita....
so, ceritanya macam ni....

pada satu petang kat asrama....
sume kawan2 aku ajak aku turun main bola tampar...
tapi aku refuse nak pegi cz da bosan...
asyik main bola tampar je...
so, aku duduk la termenung kat dalam dorm sorang2....
tetibe je aku dapat idea...

''Erm , betul ke ulik mayang ni wujud???''
''Ntah2 orang tua2 saje je reka2 cite...''
''X kan nyanyi lagu pun salah...dah la lagu dia sedap...''
''Ape kate aku cuba try nyanyi, sedap jugak duk jiwng sorang2 ni''
sebelum aku nyanyi, aku pegi cari satu mangkuk yg agak besar...
then, aku letak air dalam tu...
lepas tu, aku pun pegi la cari tujuh jenis bunga....
kebetulan dekat asrama aku tu ade banyak jenis bunga....
so, aku pilih je la...
tapi aku amik bunga yang cantik2 je n berbau harum...
then, aku carik2 kan bunga-bunga tu dan letak dalam air...
''Wah, bukan main wangi lagi bau bunga2 ni''
''Barulah syok nak nyanyi''
Aku pun ape lagi, aku start la nyanyi sambil duk tabur bunga2 tu....
tengah aku nyanyi, tetibe rase seram sejuk... ''Ish, angin biasa je tu, pedulikan''
aku teruskan nyanyi sampai la abis...
bile aku habis je nyanyi, tetibe hari jadi mendung n bunyi guruh...
''Ai, x kan suara aku x sedap kot....''
''Ala, kebetulan je hari nak hujan....''
aku cuba nak sedapkan hati walaupun bulu roma meremang....
aku pun ape lagi cepat2 masuk dalam dorm...
mangkuk tu aku lupa aku campak kat mana...

Malam tu macam bese, after aku siap gosok gigi...
aku terus duk atas katil n siap2 nak tido...
bukan main nyenyak aku tido....
tetibe dalam pukul 2 pagi, aku terkejut dari tidur...
aku dengar orang nyanyi lagu ulik mayang...
nak kata radio, budak2 ni dah tutup sebelum tido tadi...
aku dah mula rase x sedap hati....
aku cuba tutup telinga n mata aku....
tetibe aku dengar lagu ulik mayang tu semakin kuat dan dekat...
aku pun ape lagi amik selimut dan tutup seluruh badan aku....
then, pastu aku cuba intai melalui kain selimut aku tu...
korang nak tau ape yg aku nampak...
ade tujuh orang berpakaian mcm puteri, rambut panjang tutup muka,kuku panjang...
duduk bersembah sekeliling katil aku sambil baca jampi mcm siam...
skali angin datang, jelas terpampang muka 7 puteri tu...
''ASTAGHFIRULLAH HAL AZIM, APE BENDA NI HUDOHNYA''
aku cuba menjerit sekuat yg terdaya sambil menangis...
''TOLONG JANGAN KACAU AKU, AKU X DE HUTANG APE2 PUN DENGAN KO SUME''
''MAK, TOLONG ADIK, ADIK X NAK MATI MAK!!!!''
hanya ALLAH je tau perasaan aku macam tu....
aku cuba baca ayat kursi, tapi x sempat abis...
cz tetibe aku mcm hilang terketar2, tajwid lari entah ke mana...
lidah aku jadi kelu...
makin lama makin dekat 7 puteri mari dekat aku...
then, dia cakar badan n kaki aku guna kuku....
muka dia memang hudoh, aku x tau nak gambarkan mcm ape...
aku da x larat nak jerit,
mase tu aku bertawakal dalam hati...
''YA ALLAH, TOLONG HAMBA-MU INI DARI SEGALA IBLIS YANG DIREJAM''
aku dapat rasa seluruh badan aku dipenuhi darah...
pedihnya hanya ALLAH je yang tau...
lps tu tetibe aku dapat semangat semula...
aku takbir ''ALLAHUAKHBAR'' sebanyak tujuh kali...
ALHAMDULILLAH, berhasil..
nampaknya doa aku dimakbulkan ALLAH...
sume 7 puteri tu hilang sekelip mata...
aku dapat dengar suara dia orang menjerit dlm kesakitan...
lepas tu, aku duk termenung sambil menahan sakit kat badan aku...
aku x dapat tidur sampai pagi...
sedar2 badan aku disimbah air...lepas tu, aku cepat2 peluk kawan2 aku...
kawan2 aku cakap...
dia orang terkejut tengok aku duk termenung mcm orang angau...
muka aku pucat n mata terbeliak...
n badan aku abis lebam2...
belakang badan aku, ade kesan cakaran...
dekat 2 minggu aku amik masa tuk hilangkan kesan lebam2 tu...
ustaz aku cakap, BENDA tu sebenarnya syaitan....
dan bila aku nyanyi lagu ulik mayang tu...
seolah2 aku buka jalan and seru dia masuk ke dunia kita...
ustaz aku cakap, sebenarnya 7 Puteri tu asalnya jin...
tapi bila kita duk puja dia, tu yg buat jadi khurafat...
n ade kemungkinan 7 Puteri tu dah x de....
so, Syaitan amik kesempatan ambil alih tempat 7 Puteri tu..
semata-mata nak sesatkan kita...
Astaghfirullah Hal Azim...
Aku da TAUBAT x nak buat lagi lepas kejadian tu...
sampai skunk aku masih ingat tragedi tu...
so, nasihat aku, percayalah cakap orang2 tua...
mesti ade hikmah disebalik larangan orang2 tu dulu...


Yang Jujur,
(Farid @ Bubu)


( Kredit to Farid )


0 Responses